
Home  AFTE Releases 

Report prepared by Mohammad El-Taher

The number of blocked websites in Egypt since May 2017 has reached at least 497 websites. AFTE had

issued two reports on blocking: The �rst: “Decision from an Unknown Body: On blocking websites in

Egypt”; and the second: “Occasionally by Decree.. Update on the Block of Websites in Egypt”, which

involved monitored monitoring and analysis of blocking websites and censorship of the Internet from

technical and legal aspects. Since the second report of 7 December 2017 until the end of January

2018, the organization has documented the blocking of 31 new websites, so that the number of

blocked websites, although high, does not constitute a real indication of the Authority’s practices to

impose control over online news in Egypt as much as the blocked websites indicate the state’s

tendency to impose internet censorship in general. AFTE publishes this paper to clarify our position

regarding the blocking and internet censorship as well as present information reached so far.

The novelty of blocking for the user
Egypt did not know the practice of blocking websites before, and thus the skill of bypassing censorship

was not one of the basic skills acquired by the Egyptian user during the usual use of the Internet, as in

some Arab countries that have a history of blocking practices, which led its citizens to acquire skills of

dealing with the internet. With the increase in the number of blocked websites in Egypt, social

networks were �ooded with advice to bypass the block and links to free services that enable users to

access blocked websites such as Tor browser, VPN services, and proxy servers. Some blocked websites

began to direct their audience through social networks to rely on proxy servers as a free and easy-to-

Closing Windows.. Censorship of the Internet in Egypt
On Feb 19, 2018

AFTE Releases Digital Freedom

https://afteegypt.org/en
https://afteegypt.org/en/category/afte_releases
https://afteegypt.org/?page_id=13674&lang=en
https://afteegypt.org/?p=13069&lang=en
https://afteegypt.org/?p=13659&lang=en
https://afteegypt.org/wp-content/uploads/en.png
https://afteegypt.org/en/category/afte_releases
https://afteegypt.org/en/category/digital_freedoms-2


use way to access the content of blocked websites, while many activists who are interested in

countering Internet censorship have written about how to rely on Tor browser and VPNs to bypass

Blocking. On the other hand, blocked websites have tried to �nd easy mechanisms to reach their

audiences, such as relying on alternative platforms to publish their material, or relying on services such

as AMP, one of the most important services provided by Google on which millions of Website depend.

Block of AMP, a website that affects millions of others
Speedy mobile service is one of the widely used services by popular Websites and has been used by

many blocked websites as a counter blocking mechanism. Google had announced the service in

October 2015, in partnership with the European Digital News Initiative and in collaboration with a

group of other publishers and technology companies around the world, including Twitter, WordPress,

LinkedIn and Pinterest.

AMP originally aimed to focus on improving performance of web pages on mobile phones to provide a

convenient experience for smartphone users. The project provides an open source tool that enables

online publishers to increase the speed of downloading and browsing their websites through smart

phones, at a speed that is 10 times faster than the normal one. The tool also provides a visual view of

pages compatible with smart phones regardless of the different sizes of screens for mobile phones and

tablets. These features can also be used to copy websites intended for traditional computers.

Web websites use many techniques to speed up the download of web pages on smart phones in the

framework of providing a good service to its audience, especially as some studies said that 53% of

users do not continue to wait for the download if the load time exceeded more than a few seconds.

Therefore, download speed and adapting web pages for smartphones is one of the most important

standards that people and publishers are interested in, especially as smartphone searches account for

60% of all searches around the world.

Scope of AMP use

The prevalence of AMP use was so rapid that Adobe announced a 405% increase in service usage

during the period from the beginning of the service announcement until December 2016. In February

2017, the percentage of web pages viewed by AMP reached 7% of the total number of pages browsed

by users in the United States. In May 2017 Google announced that the number of websites that use

AMP has reached 900 thousand websites with a total of more than 2 billion web pages. And in October

2017 Google announced that the number of websites that rely on this service has reached about 25

million websites and a total number of pages approaching 4 billion web pages.

Several popular websites with huge and diverse content, technology companies, media and press

organizations, and some search engines participate in the development of AMP technology. For

example, among news websites that use AMP are CNN, The New York Times, CNBC, The Washington

Post; there are also search engines, in addition to Google, that use AMP, such as Bing and Baidu search

http://hitwise.connexity.com/070116_MobileSearchReport_CD_US.html
https://www.thewebmaster.com/seo/2017/may/2/60-percent-online-searches-mobile-devices/
https://theblog.adobe.com/google-amp-one-year-later/
https://theblog.adobe.com/google-amp-one-year-later/
https://www.google.com.eg/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwid84Pg3JnZAhVHORQKHZosBz0QFgglMAA&url=https%3A%2F%2Fwww.ampproject.org%2Flatest%2Fblog%2Famp-two-years-of-user-first-webpages%2F&usg=AOvVaw1UH_ruTLl7YNRyEqppAmr9


engine. It is also used and developed by some social networks such as Twitter, Facebook, LinkedIn and

Reddit, content publishing platforms such as Medium, Templer and Drupal, and e-commerce websites

such as Ebay and AliExpress.

How websites in Egypt used AMP to confront the block

The AMP service shows alternative links to the original links in the search results on Google’s search

engine, pointing to other links from the Google domain, which means that if a blocked website appears

in Google search results and that website uses AMP, the user will be redirected to an unblocked page.

This is the method adopted by some blocked websites in Egypt, where the links produced by AMP were

used and disseminated on social networks to reach the public with no need for technical expertise to

overcome the blockage.

How did AMP block affect access to millions of websites?

After the spread of the use of the AMP service by some blocked websites in Egypt, including the Mada

website, the Egyptian government resorted to blocking the service on February 3, 2018, which

affected smart phone users using Google’s search engine for any website that uses AMP. Users were

thus unable to access these websites, including websites that the Egyptian government has not

blocked. Consequently, Google has announced the suspension of the service in Egypt.

Blocking tools to counter censorship and expansion of blocks
Egyptian authorities quickly recognized the growing culture of bypassing blocks. At the end of August

2017, the Egyptian government took another line in Internet censorship. AFTE monitored the blocking

of 261 websites in August 2017 from VPN providers and proxy servers. Earlier it had blocked the Tor

website and all its af�liated websites. It is noteworthy that the number of Egyptian users who searched

the Google search engine for ways to bypass the blocking of websites has recorded an increase since

the time the blocking began, as shown in the data provided by the Google Trends platform.

Several blocked websites that provide news and media content began to use other platforms than their

blocked websites, such as Facebook. Other websites moved to rely on certain techniques such as

Google’s accelerated mobile phone (AMP), which has also been blocked as mentioned above, or

Facebook instant articles, which is similar to AMP, and is also suitable for use as one of the tools that

enable access to blocked websites with no need for professional expertise in circumvention.

Some other websites have used alternative links to their content through proxy servers to provide

their users with unobstructed links, such as relying on the descriptive search engine searx to provide

links from blocked Web pages through proxy servers. Others still resorted to re-publish their content

on platforms of mass dissemination such as Medium. A number of websites have also sought to change

their domain name to another that is not blocked, but in most cases the alternative domains have been

blocked as well.

http://www.madamasr.com/
http://ampproject.org/
https://instantarticles.fb.com/
http://searx.me/
http://www.medium.com/


One of the observations that can con�rm the government’s intention to expand the blocking of

websites is that all blocked websites are not only blocked, but the subdomains of the original domain of

the targeted website are blocked as well. For example, the blocking of the Torproject.org website was

accompanied with the block of 6 other websites that use subdomains of the primary domain, such as

metrics.torproject.org, although the website only provides data on the number of Tor users. Similarly, a

sub-domain of Reporters without Borders (http://deadtweet.rsf.org) was blocked. With the block of Al

Jazeera channel, 9 sub-domains were also blocked although some of them do not present any political

content such as Al-Jazeera sports and a website for learning Arabic language. While subdomains of

some blogs that use the famous Blogger service were blocked, the main domain (blogspot.com) was not

blocked.

Blocking the Tor network services

The Tor Project is one of the most important and effective tools to counter Internet censorship. The

Tor project is developing a browser for anonymity to enable users to bypass websites blocking by easily

connecting to the Tor network. It has also developed a technology that enables its users to bypass a

block of the Tor network itself if it is blocked in any state, called the Tor Bridges.

The number of Tor users increased in Egypt after blocking websites from fewer than 1,000 users to

more than 2,000 users. The number of users jumped to nearly 21,000 at the beginning of September

2017 after blocking VPN services, proxy servers, and some software websites that offered users the

ability to bypass blocking, such as Psiphon.

Blocking the Medium platform

Following the blocking of news websites in Egypt, some of the banned websites started to publish their

content on the Medium platform as the new Arab and Arab 21 website, in an attempt to provide their

material on unobstructed platforms in Egypt. However, the Egyptian government blocked the website

in June 2017. The block of Medium added another major constraint on internet use, since it is a

platform for collective publishing, widely used by bloggers and institutions, and involves millions of

pages in all �elds and in several languages. The number of its pages archived on Google exceeds 14

million web pages.

Seeking control over exchange news and information
The beginning of the blocking, in May 2017, was directed at websites that provided news and media

content, which were not controlled by the Authority, whether through ownership of the newspapers or

the relations between some of the businessmen and the security services in Egypt.

The blocking began with 21 websites, all – with the exception of two – provided press and media

content. Later the number continued to increase, including journalistic websites, reaching at least 108

websites, ranging from news websites, satellite websites, and independent press websites, in addition

to blocking six blogs, including one of the �rst Egyptian blogs, the blog of Manal and Alaa, which has a

long history of supporting blogging activities since its inception in 2004. The blog hosted other

Egyptian blogs and provided technical support at the start of blogging in Egypt.

http://metrics.torproject.org/
http://deadtweet.rsf.org/
http://www.torproject.org/
https://psiphon.ca/


The list of blocked news websites in Egypt included a wide range of popular websites, such as Mada

Masr and all the websites belonging to Al Jazeera channel, El-Arabi Al-Gadid, Al-Manassa, Daily News

Egypt, Al-Badil and Masr Al-Arabeya. The list also included a number of local news websites with a

relatively limited audience, what can be interpreted as a decision by the Egyptian government to take

full control of the quality of news published on the Internet, including those that are traded on a limited

scale.

Egyptian authorities have also blocked websites providing human rights content, amounting to 12

websites, such as the Arabic Network for Human Rights Information, Human Rights Watch, Reporters

without Borders, the Egyptian Commission for Rights and Freedoms and the Journalists Observatory

against Torture.

Some of the blocked websites, such as the Arabic Network for Human Rights Information (ANHRI),

have a special importance for the Arab content on the Internet, which makes it an important aspect of

freedom of information and its block negatively affects available information relating to the human

rights situation in Egypt, especially in the period preceding the January 2011 revolution. ANHRI has

been working on collecting and archiving publications, reports and statements of human rights

organizations in the Arab region from 2003 to 2014. The importance of the legal archive available on

the website is that it covers the period when Arab human rights organizations did not own their own

websites and depended on the ANHRI website as a platform for publication. . The Arabic Network for

Human Rights Information (ANHRI) is one of the largest Arabic-language human rights websites on the

Internet. Its website covers the work of nearly 400 human rights organizations and contains tens of

thousands of pages.

As for Human Rights Watch it was blocked after the organization published a report on torture in

Egyptian prisons. The importance of the website stems not only from its af�liation to one of the largest

international organizations working to support and promote human rights. However, for the Arabic

content on the Internet as well, the blocking of the website constitutes a loss for users, especially

researchers, journalists and academics interested in the human rights situation. It is also the �rst

international human rights website that provides an Arabic copy of all its contents, and has a

tremendous amount of reports and data on the human rights situation not only in Egypt but in the

whole world, so that the number of pages archived in the Google search engine exceeds 180 thousand

webpages.

The Reporters without Borders website was blocked after a period of work by the organization to

support and promote freedom of the press in Egypt and focus on cases imprisoned journalists in Egypt.

What is surprising about blocking RSF is that the Egyptian government has blocked a large number of

websites af�liated to the organization, including the website of Reporters without Borders in

Germany, a German-only website, and an unusual language to be learned in Egypt as opposed to the

widespread use of the English language. Also blocked was the Media Ownership Monitor, available in

English and French and some of its content is available in Arabic; it focuses ownership of media outlets

in a group of countries not including Egypt.

AFTE’s position

http://www.anhri.net/
http://www.hrw.org/
http://www.rsf.org/
http://ec-rf.org/
http://jatoeg.org/
http://mom-rsf.org/


AFTE af�rms its total rejection of any kind of censorship imposed on freedom of expression, freedom

of the press and freedom of the Internet. In AFTE’s view, the practice of the Egyptian government since

24 May 2017 is a continuation of the political will of the Egyptian authorities to impose control over

public space and control of the various platforms for freedom of expression, whether newspapers,

satellite channels or digital platforms, and AFTE believes that it cannot separate practices of blocking

websites by the Egyptian authorities from the restructuring of the media market, both read and visual

in an attempt to control and limit the impact of digital media and journalism. AFTE af�rms the negative

impact of the blocking on the entire digital press industry in Egypt and the future of investing in it in

the light of economic crises hitting most the press and media institutions in addition to an unsuitable

working environment for journalists and media professionals.

In the opinion of AFTE, the Egyptian government by blocking websites violates provisions of Article 57

of the Constitution, which states: “… The State is also obliged to protect the right of citizens to use the

means of public communication in all its forms, which may not be disabled or suspended or arbitrarily

deprived, as regulated by the law; and article 65, which states: “Freedom of thought and opinion is

guaranteed. Everyone has the right to free expression of opinion whether verbally, by writing,

photography or other means of expression and publication”. Also article 71 states that: “It is prohibited

in any way to censor, con�scate, suspend or close Egyptian newspapers and media channels. In

exceptional circumstances such as war or public mobilization, limited censorship may be imposed.”

Egyptian authorities’ practice of blocking websites also violates the provisions of article 19 of the

Universal Declaration of Human Rights, which states: “Everyone has the right to freedom of opinion

and expression. This right includes freedom to hold opinions without interference and to seek, receive

and impart information and ideas to others by any means regardless of frontiers.” Also, Article 19 of

the International Covenant on Civil and Political Rights, which states: 1. “Everyone has the right to hold

opinions without interference. 2. Everyone has the right to freedom of expression, including the right

to seek, receive and impart information and ideas of all kinds, regardless of frontiers, whether in

written, printed, artistic or any other form of his/her choice….”

AFTE calls on the Egyptian government and telecommunications companies in Egypt to lift the block

on all websites, and disclose the decision to block the websites, the body of its issuance and the legal

basis of this decision.

 


